Glenn Closen tähdittämä Suomessa kuvattu KESÄKIRJA elokuvateattereissa kautta maan 31. tammikuuta 2025

6 syyskuuta 2024

Photographer: Roxana Reiss

Maailmanensi-ilta Lontoon elokuvajuhlilla lokakuussaensimmäinen valokuva julkaistu

Odotettu Kesäkirja nähdään Suomen elokuvateattereissa kautta maan perjantaina 31. tammikuuta 2025. Maailmanensi-iltansa Kesäkirja saa jo lokakuussa Lontoon elokuvajuhlilla.

Glenn Closen ja Anders Danielsen Lien tähdittä, Charlie McDowellin ohjaama ja Robert Jonesin käsikirjoittama Kesäkirja kuvattiin kesällä 2023 Suomessa, muun muassa Itäisen Suomenlahden rannikolla, esimerkiksi Kotkan, Porvoon ja Espoon saaristoissa.

Elokuvasta on nyt julkaistu myös ensimmäinen valokuva. Kuvassa ovat Kesäkirjan isoäiti (Close) sekä tämän lapsenlapsi Sophia. jota näyttelee ensimmäisessä elokuvaroolissaan suomalainen Emily Matthews. Linkki lehdistömateriaaleihin löytyy tämän tiedotteen lisätiedoista.

Tove Janssonin rakastettuun Kesäkirja-teokseen perustuva elokuva kertoo romaanin tapaan maagisen ja elämää kohottavan tarinan Sophia-tytön kesästä isoäidin kanssa pikkuisella saarella Suomenlahdella. Niin kriitikot kuin lukijat ovat pitäneet vuonna 1972 julkaistua kirjaa mestariteoksena. Kirja on käännetty 35 kielelle.

Kesäkirja-elokuva näyttää Suomen kesän ja saaristoluonnon aidoimmillaan ja kauneimmillaan. Kansainvälisen yhteistuotannon suomalainen tuotantoyhtiö on Helsinki-filmi, tuottajinaan Aleksi Bardy ja Helen Vinogradov. Helsinki-filmi on tuottanut myös Janssonin elämään pohjautuvan Tove-menestyselokuvan.

Elokuvan pohjoismaisesta levityksestä ja markkinoinnista vastaa SF Studios.

Kesäkirja-elokuvan sivuosissa nähdään muun muassa Pekka Strang ja Sophia Heikkilä herra ja rouva Malanderin rooleissa. Osa ennen kuvauksia tiedotetuista roolituksista on muuttunut säästä johtuneiden kuvausaikataulumuutosten vuoksi.

SF Studios tiedottaa myöhemmin lisää elokuvasta sekä elokuvaa koskevista haastattelumahdollisuuksista. Tähän mennessä saadut haastattelu- ja juttumateriaalipyynnöt ovat edelleen huomioinnissa ja niihin palataan syksyn 2024 mittaan. Haastattelupyyntöjä voi esittää elokuvan aikuisille näyttelijöille ja tekijöille elokuvan tiedotukseen, yhteystiedot alla

KESÄKIRJA

Kuvattu Suomessa kesällä 2023

Ensi-ilta elokuvateattereissa kautta maan 31.1.2025

LEHDISTÖMATERIAALI
Filmikamarissa www.filmikamari.fi/pressit

tunnus: press, salasana: noutaja, elokuvat: Kesäkirja

LEHDISTÖTIEDOTUS, HAASTATTELUPYYNNÖT

Sanna-Maria Rantanen

Kesäkirja-elokuvan lehdistötiedotus

HYPR Agency c/o SF Studios

+358503205035

Vuonna 2002 perustettu Helsinki-filmi on yksi Suomen menestyneimpiä tuotantoyhtiöitä ja on vuodesta toiseen tuottanut elokuvia, jotka valloittavat sekä yleisöt että kriitikot. Yhtiö on tuottanut yli 30 pitkää elokuvaa ja useita draamasarjoja, ja sen menestyneimpiin elokuviin kuuluvat Tove, Prinsessa Pikkiriikki, Teräsleidit, Tom of Finland, Leijonasydän, Napapiirin sankarit ja draamasarjoihin Koodinimi Annika, Sijainen, Ehtoolehto ja Jään vangit.  Helsinki-filmistä tuli Aurora Studiosin tytäryhtiö vuonna 2021.

SF STUDIOS

SF Studios on ollut Pohjoismaiden johtava elokuvayhtiö sadan vuoden ajan. Sillä on pääkonttori Tukholmassa ja tytäryhtiöt Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. SF Studios tuottaa viihdesisältöä valkokankaalle, televisioon ja tallennelevitykseen. Lisäksi se on johtava pohjoismaisen ja ulkomaisen elokuvan levitysyhtiö Pohjoismaiden markkinoilla. Liiketoiminta-alueita ovat pohjoismainen tuotanto sekä pohjoismaiset ja kansainväliset yhteistuotannot, elokuvateatteri- ja Home Entertainment -levitys, kansainvälinen myynti ja digitaaliset suoratoistopalvelut.

AURORA STUDIOS

Aurora Studios -konserni on pitkien elokuvien ja tv-sarjojen kehittelyyn, rahoitukseen, tuotantoon ja levitykseen erikoistunut yhtiö. Aurora Studiosin alla toimivat Aurora Pictures Oy, Helsinki-filmi Oy ja Cinemanse Oy. Kaikki konsernin elokuvat ja draamasarjat tuotetaan Helsinki-filmi-brändin alaisuudessa. Elokuvien maahantuonnista ja levityksestä vastaa Cinemanse Oy. Aurora Studios Oy hallinnoi Finnish Impact Film Fundia (FIFF). Lisäksi Aurora Studios omistaa 40% kansainvälisesti menestyneestä animaatiostudiosta Anima Vitae Oy:stä.